1- تکنیک ها
در موقع طرح یک صحنه، فریم، نقاشی یا کمپوزسیون و بیان یک مفهوم خاص باید سوژه انتخاب شده را با تکنیک معینی برنامه ریزی کنیم، تکنیک، فن و یا روشی است که یک ?کار? را می سازد. نحوه اجرا نقاشی ها با روش های گوناگون، هر کدام بیان کننده یک حقیقت، مطلب و یا پیام است که باید در جای خود مطالعه و تحقیق شود.
2 - تأکید
در موقع طرح صحنه و یا در بنای طبیعت بی جان و یا در انتخاب یک منظره و یا طرح تبلیغ یک کالا باید، نقطه خاصی که مورد نظر است و روی آن حساسیت وجود دارد. بهتر و بیشتر جلوه کند و در نمای واضح تر قرار گیرد و به خوبی با اولین نظر در تصویر یک فریم، تابلو یا کادر دیده شود، برای تأکید کردن روی سوژه خاص در یک کمپوزسیون از راه هایی مثل پلان بندی حساب شده، رعایت غلظت رنگ ها، جایگزینی درست (وسط کادر)، تنظیم و انتخاب نور معین در فضای صحیح، به کاربری تکنیک و حالت خاص و متفاوت برای موضوع یا جسم یا شخصیتی که باید در یک صحنه تأکید شود و یا از هر روشی که می شود برای موضوعی انتخاب و تأکید کرد، کمک می گیریم.
3 - تضاد
اگر یک کمپوزسیون (کادر)، نقاشی، گرافیک، صحنه تأتر، فیلم سینما یا نقاشی متحرک از لحاظ فرم، رنگ، سایه روشن و شاید قوانین دیگر ترکیب بندی، یک نواخت باشد؛ آن چنان که باید و شاید موفق نیست و به کاربردان تضاد حساب شده بین فرم ها و عوامل به وجود آورنده با توان خاص هنرمندانه به زنده تر شدن، گویاتر شدن و جان دادن به کار و کادر کمک می کند. در سینما و متحرک سازی (انیمیشن) تضاد بین صحنه های پشت سرهم از نظر رنگ، تکنیک، موسیقی، با شیوه ای هنرمندانه، دنیای زیبایی را در چهارچوب رعایت این اصول جاودانه ساخته است.
4 - کادر
کادر، یک نسبت طول و عرض انتخاب شده است که برای انجام یک تابلو یا صحنه باید طراحی شود، چگونگی انتخاب کادر مربع، مستطیل، افقی یا عمودی، کادر دایره ای یا بیضوی و یا هر کادر دیگر که بستگی به نوع سوژه، سلیقه طرح و شرایط به کاربری آن، با نوع موضوع دارد؛ که در سینما و انیمیشن کادر ما همان نسبت ثابت تلویزیونی است. این کادر می تواند به صورت افقی (PAN) و عمودی (TILT) حرکت داشته باشد، ?در قسمت دوربین انیمیشن توضیح بیشتری داده خواهد شد؟
5 - ریتم
اطلاعاتی که به صورت تصویر (نقطه، خط، شکل، سطح، حجم و حالت) با تعداد، مقدار و نوع خاص، طبق قوانین هنرهای تجسمی در یک کادر (نقاشی)، یک فریم (فیلم) با نظم و برنامه اصولی کنار هم قرار می گیرد (نقاشی) و پشت سرهم دیده می شود (سینما) و یا شنیده می شود (موسیقی) و یا هر هنری تحت شرایط آن هنر اتفاق می افتد، ریتم است.
6 - سبک
روش ارایه هر هنر یا نحوه به کاربری اشکال، رنگ ها، بافت و تکنیک به طریقه ای ابتکاری، ارزنده و نو در یک چهارچوب هنری، سبک است که به نوعی در ارتباط با خصوصیات طرح، تکنیک، مضمون، زمان و مکان معرفی می شود، مشهورترین سبک "کلاسی سیسم" است که مانند طبیعت کار می کردند، و هیچ گونه دخالتی در طرح و رنگ و بافت نمی دادند و ?انتزاعی? که برعکس آن سبک است و ده ها سبک دیگر معروف یا معرفی نشده.
7 - تنوع
برای درست کردن یک کادر، متکی به عناصر سازنده آن هستیم و عناصر سازنده بستگی به موضوع ارایه شده دارد و برای هر موضوع کاراکترهایی تعیین می شود، این کاراکترها با توجه به فضا و شرایط محیطی که در آن قرار دارند، طراحی و انتخاب می شوند.
در یک تابلوی نقاشی، اشکال با فرم های خاص نمی توانند یک شکل و حالت باشند و در سراسر کادر تکرار شوند، باید حتماً تنوع در شکل ها و حالت ها داشته باشیم؛ در انیمیشن و سینما تنوع در صحنه ها در پلان ها و حتی فریم ها ضروری است، اگر فیلمی دارای تصاویر یک شکل و یکنواخت باشد، به زودی شما را خسته می کند. تنوع در تصاویر مشوق و متحرک شما برای دیدن صحنه ها و دنباله فیلم خواهد شد.
اشاره ای به مراحل ساخت :
انیمیشن عبارت است از فیلم برداری از حرکت پدیده های غیر جاندار یا اجسام طبیعی و مصنوعی بی جان که به صورت احجام و اشکال هستند. مثل سنگ و چوب و فلز و پلاستیک در حالات مختلف و حرکت جان دادن نقطه، خط، سطح، حجم، نقاشی، عروسک و... قدم به قدم تحت برنامه ریزی های دقیق و کاملاً حساب شده، ما در این بخش همان کلمه ساده، معروف و مصطلحی را که از حرکت در نقاشی و یا نقاشی متحرک است، انتخاب می کنیم و مطالب را با روش نقاشی متحرک بیان می کنیم و از روش دو بُعد (طول و عرض) کمک می گیریم.به این وسیله قادر خواهیم بود، هر پدیده بی جان را با سرعت های مختلف به حرکت درآوریم.
هزاران کاراکتر و حرکت که برای بیان یک پیام و مطلب جالب مؤثر، مهیج، مفید، دل نشین و سرگرم کننده و آموزنده در راهی صحیح و هدفی مقدس و پیش رفته، در سطح بین الملل بدون تعصبات قومی و قبیله ای به کار گرفته می شوند.
مطالبی که تا اینجا خواندید، مقدمه بسیار مهمی برای شروع کار بود و از همه ی علاقه مندانی که مطالب را دنبال می کنند، می خواهیم که به فن و هنر طراحی به صورت جدی اهمیت دهند. به خاطر رعایت نظم و پی گیری ترتیب نوشتاری مطالب، انیمیشن را با خلاصه ای از تاریخچه آن شروع می کنیم.
تاریخچه:
تاریخ ثبت شده انیمیشن از دورانی که انسان در غارها زندگی می کرده است، به نوعی در نقاشی ها نشان داده شده است. نقوش سنگی روی دیوار معبد رامسس دوم در مصر و تصویر گاوی که بیشتر از چهار دست و پا دارد؛ گفته شده که می خواسته اند، حرکت را به ما القا کنند. با شواهد مکتوب و مستندی که در دسترس داریم، رشد انیمیشن و پیدایش هنرمندان چیره دست و به کاربردن مهارت های بسیار متنوع در دوره های مختلف فیلم هایی با تکنیک های گوناگون به عالم هنر تحویل داده اند و امروز که کامپیوتر پا به دنیای بزرگ و پرهیجان ما گذاشته، هر ناممکنی را ممکن می سازد و در این مدت هزاران فیلم کوتاه و بلند ساخته شده که معروف ترین آنها، در سال 1908 توسط یک فرانسوی به نام امیل کوهل به نام ?حادثه در خانه آدمک ها? ساخته شده که شروع تاریخ مکتوب انیمیشن بوده و اولین سری فیلم های والت دیسنی در سال 1923 آغازگر دنیای پرهیجان و زیبای فیلم های نقاشی متحرک است که تا سال 1966 بعد از 43 سال فعالیت والت دیسنی توانست، اعتبار و ارزش خاصی برای نقاشی متحرک در دنیا فراهم آورد. تا این تاریخ، شرکت ها و افراد زیادی، کارهای بسیار جالبی انجام داده اند که تاریخ و نام کلیه آن ها را در شماره های قبل پیلبان و همین طور تاریخچه انیمیشن در ایران دیده ایم که پایه گذار آن در سال 1333 آقای اسفندیار احمدیه بوده است.
تعریف حرکت در پویانمایی:
حرکت عبارت از تغییرمکان جسم از نقطه ای به نقطه ای و یا از حالتی به حالت دیگر است. این
چگونگی را هنر و صنعت سینما، از موجودات زنده فیلم برداری می کند و فیلم زنده نام دارد که در بحث ما نیست، ولی فیلم برداری از اشکال و اجسام طبیعی و یا مصنوعی را با روش خاص تحت برنامه ریزی بسیار دقیق، فیلم انیمیشن می گویند.
بعد از این مقدمه و تعریف از ساده ترین شکل که یک نقطه است و نزدیک ترین وسیله که یک کتاب است. تمرین حرکت را شروع می کنیم. از حاشیه یک کتاب یا دفترچه را در دست چپ بگیرید. (FILIP BOOK) آخرین برگ زیرین آن را ورق بزنید، در گوشه سمت چپ یک نقطه سیاه بگذارید، ورق دوم را روی آن بیاورید؛ نقطه سیاه اول را کم رنگ در زیر برگ می بینید، نقطه دوم را کنار آن متمایل به راست بگذارید، ورق سوم را روی آن بیاورید؛ نقطه سیاه دوم را کم رنگ زیر این برگه می بینید؛ نقطه سوم را کنار آن متمایل به راست بگذارید، ورق بزنید، نقطه بگذارید، ورق بزنید. همان طور با فاصله بسیار کم تا آخرین برگ دفترچه نقطه بگذارید. بعد، دفترچه را روی دست چپ گذاشته و با دست راست از آخرین برگه با سرعت و پشت سرهم ورق (بُر) بزنید؛ می بینید که نقطه از سمت چپ به راست حرکت می کند. اگر چند بار تکرار کنیم این حرکت را به خوبی می بینیم. ما می توانیم طرح های دیگر را در دفترچه های دیگر تمرین کنیم.